Isolatie en ventilatie bij garagedeuren.

Isolatiewaarde garagedeur.

Vaak wordt de vraag gesteld hoe hoog de isolatiewaarde van een garagedeur is. Daar zijn allerlei waardes voor die uitgedrukt worden in Rc waarde of U waarde. Met natuurkundige formules is exact aan te geven wat deze waardes zijn en wat dit voor uw garage betekent. Belangrijker is naar mijn mening welk doel u met een geïsoleerde garagedeur wilt bereiken. Wat heeft u aan een heel goed geïsoleerde garagedeur die twintig keer per dag open gaat en er op dat moment minimaal 6 m2 deuroppervlak open staat. Zelfs bij garagedeuren die maar 1, 2  of 3 keer per dag open gaan, heeft dit invloed op de isolatiewaarde van de garagedeur.

Kou in de garage komt grotendeels door de tocht die via de enkelwandige kanteldeur naar binnen komt. Deze tocht trekt over de vloer de aangrenzende woning, keuken of bijkeuken in en geeft het onaangename gevoel van kou. Terecht wordt de schuld gegeven aan de garagedeur. Als u ervoor zorgt dat de tocht weg is, scheelt dit een stuk in het gevoel van kou. Vandaar dat veel mensen een deken of andere middelen onder tegen de garagedeur leggen om de tocht tegen te gaan. Wanneer u dus voor een garagedeur kiest die niet meer tocht, heeft u al een hoop gewonnen. Sectionaldeuren sluiten met rubbers rondom aan tegen de vloer en de wand. Hiermee wordt tocht voorkomen en dit geeft direct een groot resultaat tegen het koude gevoel. Als het deurblad dan ook nog geïsoleerd is, geeft dit minder kou door wat extra resultaat voor de isolatie- en gevoelswaarde oplevert. Op dat moment wordt de isolatiedikte van de deur en de isolatiewaarde minder belangrijk, immers…de tocht geeft de meeste koude en deze is ondervangen. Over het algemeen wilt u geen twintig graden in de garage maar de kou-doorvoer moet radicaal verminderd worden.

 

Ventilatie

Heel belangrijk bij isolatie is ook ventilatie. Als u ervoor zorgt dat er geen ventilatie meer is door een goed afgesloten en geïsoleerde garagedeur te plaatsen, zullen natte en vochtige spullen in uw garage niet meer drogen. Denk aan een natte auto of fiets, vochtige jassen door de regen of wanneer er was in de garage gedroogd wordt. Belangrijk is om deze vocht goed af te voeren, anders zal er schimmel in de garage ontstaan. Er moet dus wel geventileerd worden of er moet een verwarming aanwezig zijn die de natte lucht laat verdampen. Onderschat het punt van ventilatie of verwarmen in combinatie met een goed geïsoleerde deur niet.

Kwaliteitsverschillen in garage-sectionaldeuren.

Voor een leek is het moeilijk de verschillende kwaliteitsverschillen van aanbieders en merken te herkennen.

Aanbieders van garagedeuren kunnen in twee groepen verdeeld worden.

1. Merkleveranciers.

Er zijn in Nederland een aantal merkleveranciers die het eigen product nagenoeg helemaal in eigen beheer fabriceren. De belangrijkste en grootste merknamen zijn Hörmann, Crawford en Novoferm. Hörmann en Novoferm bevinden zich veelal op de particuliere woningbouwmarkt maar leveren ook industriële deuren. Crawford is vooral bekend om haar industriedeuren maar heeft ook dochterbedrijven die deuren voor de particuliere markt leveren. Voor de particuliere woningbouwmarkt wordt gebruik gemaakt van een dealernetwerk. Dit zijn veelal in garagedeuren gespecialiseerde bedrijven die vanuit hun showroom het door hen gekozen merk verkopen. Behalve de drie genoemde merken zijn er nog een aantal producenten waar ook eigen materalen geproduceerd worden in combinatie met aankoop van hardware van groothandelbedrijven.

 

2. Assembleurs en zelfbouwers

Een groot deel van de garagedeuraanbieders in Nederland kopen hun deuren bij assembleurs. Dit zijn bedrijven die panelen, loopwielen, scharnieren, veren en andere onderdelen betrekken bij diverse groothandelaren in sectionaldeuronderdelen en producenten van panelen. Met deze lossen componenten wordt er een deur gebouwd. Dit wordt ook wel assembleren genoemd. vandaar de naam assembleurs. Deze assembleurs bieden hun deuren aan de wederverkopers aan en kunnen op deze manier een zogenaamd private-label maken. Als de heer Pietersen garagedeuren verkoopt dan laat hij bij de assembleur een typeplaatje met Pietersen Deuren erop zetten waardoor lijkt dat hij zijn eigen deuren maakt.

 

Hoe uw keuze te bepalen?

Het is moeilijk aan te geven waar de kwaliteitsverschillen in zitten. Monteurs hebben de producten in handen en “proeven” het verschil in kwaliteit. Zij voelen feilloos aan welke materialen sterk en stijf zijn en welke deurpanelen minder van kwaliteit zijn. Iedere verkoper van zijn eigen deur zal zeggen dat de kwaliteit van de deur goed is. Daarom een tip voor het aankopen vna een deur!!

Vraag aan een familielid, kennis of vriend die werkzaam is in de bouw en wel met garagedeuren te maken heeft gehad wat volgens hem de beste deur is. Zij spreken uit ervaring en weten vaak ook hoe de nazorg geweest is bij eventuele calamiteiten en of de producent van de deur en/of elektrische aandrijving een betrouwbaar bedrijf is waar over vele jaren nog onderdelen voor de geleverde materialen te krijgen zijn. Als u al jarenlange gebruiker bent van een deur en u weet welk merk het is, dan kunt u uiteraard ook weer op dit merk vertrouwen en hiervan een nieuwe deur aanschaffen.

Wilt u mijn mening over uw deur? stuur een mail en ik zal u zo goed mogelijk adviseren.

3 Voordelen van een sectionaaldeur als garagedeur voor uw garage

netto doorrijbreedte voordelen sectionaaldeurDe 3 Voordelen van een sectionaaldeur?

1. Isolatie.

Een sectionaaldeur kan met geïsoleerde panelen geleverd worden en sluit de randen rondom met rubbers. Bij kanteldeuren is het alleen mogelijk het stalen deurblad te isoleren met bijvoorbeeld isolatieplaten maar de kieren rondom bij een kanteldeur moeten vrij zijn van borstels en rubbers om een goede loop te waarborgen. Hierdoor blijft het tochten bij een kanteldeur wat de grootste oorzaak van het koude gevoel geeft. Verwacht dus bij isoleren van een kanteldeur niet een hoog rendement.

 

2. Netto doorgangsbreedte. (zie foto)

Een sectionaaldeur kan in zijn geheel achter op de gevel gemonteerd worden. Hierdoor wordt de netto “dagopening” ook de netto doorrijmaat. Bij een kanteldeur met dezelfde bestelmaat als een sectionaldeur is een 140 mm minder brede doorrijmaat aanwezig. dit komt door de hefarmen die “door de dag” moeten bewegen. De dagmaat is de maat van de opening van links naar rechts of van onder naar boven gemeten. In Nederland is een veel voorkomende maat 2400 mm breed en 2150 mm hoog.

 

3. Blijft binnen de gevel.

Een sectionaaldeur blijft bij het openen “binnen” de gevel. Hierdoor kan een auto op de oprit tot aan de deur geparkeerd worden. Een groot voordeel als de oprit niet zo lang is. Een kanteldeur zwenkt al snel 1250 mm naar buiten waardoor bij openen van de deur altijd opgelet moet worden of er niets voor de deur geparkeerd staat.